דלקת רחם

דלקת רחם או בשמה הלטיני פיומטרה (פיו – מוגלה, מטרה – רחם), הינה מצב מסכן חיים ויחסית נפוץ בכלבות וחתולות לא מעוקרות. במחלה זאת רעלים וחיידקים חודרים למחזור הדם דרך דופן הרחם ועלולים להכניס את הכלבה לסכנת מוות. מחלה זאת מצריכה טיפול חירומי מהיר.

שאלה: מה יגרום לוטרינר לחשוד בדלקת רחם?

תשובה: דלקת רחם נפוצה יותר בכלבות מבוגרות, כחודש – חודשיים לאחר ייחום אחרון, סימנים קליניים נפוצים כוללים ירידה בתיאבון, שתייה והשתנה מוגברים, הקאות ושלשולים, חום ולעיתים אף צליעה.

אנו מבדילים בין שני מצבים של דלקת רחם: דלקת רחם "פתוחה" – במצב זה צוואר הרחם פתוח וניתן לראות הפרשה מוגלתית צהובה, חומה או אדומה בעלת ריח רע מהנרתיק, מצב זה הינו יותר נפוץ יותר וקל יותר לאבחון. במצב השני צוואר הרחם הינו סגור  – דלקת רחם "סגורה"  – במצב זה לא נראית לעין שום הפרשה והאבחון יותר קשה. כלבות הסובלות מדלקת רחם "סגורה" נוטות להראות סימנים קליניים חמורים יותר מאלו עם דלקת "פתוחה".

שאלה: אלו בדיקות נלוות יכולות לעזור באבחון?

תשובה: בדיקות דם והדמיה יכולים הן לעזור באבחון המחלה והן לתת תמונת מצב של חומרתה. בדיקות דם –  בספירת דם ניתן לראות עלייה של תאי הדם הלבנים (אלו הם תאי הדלקת), והן להעריך את כמות טסיות הדם (אינפורמציה חשובה לפני כניסה לניתוח). ביוכימיה של הדם תיתן לנו הערכה של המצב הקליני הכללי של החיה (תפקודי כליה, אנזימי ותפקודי כבד, סוכר בדם, מלחים בדם).

הדמיה – ניתן לבצע צילומי רנטגן או בדיקת אולטרה סאונד: בצילומי רנטגן ניתן לראות רחם מורחב בצורה משמעותית , בהרבה מהמקרים צילומי רנטגן מספיקים על מנת לאשר את האבחנה, עם זאת כאמור,  לעיתים יש צורך בבדיקת אולטרה סאונד לאישור סופי.

שאלה: מדוע מתפתחת הדלקת?

תשובה: בכל מחזור ייחום רירית הרחם גדלה ומכינה את עצמה להריון, לעיתים חלק מרקמת רירית הרחם גדל בצורה כה גדולה ופתולגית (תופעה הנקראת Endometrial cystic hyperplasia) שהוא מהווה מצע מצוין לחיידקים. הזיהום מתפתח מחיידקים שמגיעים בדרך כלל מהנרתיק (וואגינה).

לשינויים ההורמונליים בעקבות הייחום תפקיד חשוב בדלקת רחם – תהליך הדלקת קורה בזמן שההורמון פרוגסטרון נמצא בריכוז גבוה בדם דבר הגורם לסגירת צוואר הרחם ולדיכוי ההתכווצויות הטבעיות של הרחם, והן להפרשה מוגברת מבלוטות בדופן הרחם ובכך הדלקת מחמירה ומתפשטת.

ככל שגיל הכלבה גדל הסיכוי לפתח דלקת רחם עולה זאת מכיוון שהשפעת הייחום על דופן הרחם הינה השפעה מצטברת ומחמירה מייחום לייחום.

שאלה: מהו הטיפול המומלץ?

תשובה: הטיפול הנפוץ ביותר והמומלץ לדלקת רחם הינו עיקור (בדרך עיקור חירום באותו יום). ניתוח זה הינו מורכב יותר מעיקור פשוט בגלל הסיכון לדליפת תוכן מוגלתי לתוך חלל הבטן, והסיכון לדימומים. הטיפול הכירורגי משולב עם טיפול אנטיביוטי, וטיפול תומך בנוזלים ושיכוך כאבים. לעיתים יש צורך באשפוז של 1-2 ימים עד להתאוששות מלאה והחלמה.

שאלה: למי שלא רוצה ניתוח האם קיימת אלטרנטיבה?

תשובה: בדלקת רחם "פתוחה" ניתן לעשות טיפול בהורמונים הנקראים פרוסטגלנדינים בשילוב עם אנטיביוטיקה, טיפול זה מצריך אשפוז של מספר ימים, ועלול לגרור כאבים ואי נוחות לכלבה, בנוסף מומלץ מאוד שהכלבה תיכנס להריון בייחום שלאחר מכן אחרת הסיכוי לחזרתיות של דלקת רחם הינו מאוד גבוה (77%).

בדלקת רחם "סגורה" יש צורך במתן שילוב של מספר הורמונים לפתיחת צוואר הרחם ולאחר מכן הטיפול דומה לטיפול בדלקת רחם פתוחה.

יש לקחת בחלבון שההחלמה מדלקת רחם אשר טופלה בטיפול תרופתי בלבד עלולה להיות מלווה בנזקים בלתי הפיכים ברחם כך שעלול להיות מאוד קשה להיכנס להיריון לאחר מכן.

שאלה: איך ניתן למנוע דלקת רחם?

תשובה: הדרך הטובה ביותר למניעת דלקת רחם בכלבה הינה עיקור.

שאלה: ומה קורה בחתולים?

תשובה: בחתולות הסובלות מדלקת רחם המצב הינו דיי דומה לכלבות, ההבדל העיקרי הוא שחתולה הסובלת מדלקת רחם עלולה לא להראות סימני מחלה למרות המצב הקשה, חתולות יכולות להראות הפרשות מוגלתיות מהנרתיק, ובו בעת לאכול, להתנקות ולהתנהג כרגיל.

אהבתם את המאמר? חושבים שגם אחרים יכולים להנות ממנו? נשמח אם תשתפו:-)