// Add the new slick-theme.css if you want the default styling

צרו קשר

לשאלות והבהרות

מלאו טופס זה וניצור עמכם קשר בהקדם


לפרטים: 09-8917617
רחוב הפלמ"ח 78, קדימה

מחלת אדיסון – היפואדרנוקורטיסיזם

מחלת האדיסון הינה מחלה הורמונאלית המאופיינת בתת פעילות של בלוטות האדרנל ופגיעה בייצור ההורמונים שהבלוטה מייצרת.

מה הן בלוטות האדרנל?

בלוטות האדרנל או בלוטות יוֹתֶרֶת הַכִּלְיָה, הן זוג בלוטות אנדוקריניות (המייצרות הורמונים) הממוקמות בצמוד לכליות. כל בלוטה מורכבת משני חלקים אנטומים, הליבה (Medulla) – החלק הפנימי והקליפה (Cortex) – החלק החיצוני. שני החלקים מפרישים הורמונים אבל במחלת אדיסון זוהי הקליפה שסובלת מתת פעילות.

איזה הורמונים מפרישה קליפת בלוטת האדרנל ומה תפקידם בגוף?

באופן נורמלי, הקליפה מפרישה הורמונים (ממשפחת הסטרואידים) משתי קבוצות עיקריות קורטיקוסטרואידים כאשר ההורמון החשוב מקבוצה זו הינו הקורטיזול, ומינרלקורטיקואידים כאשר החשוב מקבוצה זו הינו האלדוסטרון.

ההורמון אלדוסטרון פועל בכליה ושם הוא אחראי על שמירת נתרן ומים בגוף והפרשת אשלגן בשתן ועל ידי כך מסייע לוויסות משק המלחים בגוף וכתוצאה מכך גם שמירה על לחץ הדם. לקורטיזול מצד שני יש תפקידים רבים בגוף, הן בהשפעה על המטבוליזם הכללי, בהגברת רמות סוכר בדם, בסיוע לגוף בתגובה תקינה למצבי דחק (תגובת הילחם או ברח) והן בהשפעתו על התגובה האנטי דלקתית, וויסות מערכת החיסון.

לאלדוסטרון וקורטיזול תפקיד קריטי בהסתגלות למצבי לחץ וללא הורמונים אלה, גם מצבי עקה (סטרס)  קלים יכולים להוביל לאסון פיסיולוגי!

מה גורם לתת פעילות של בלוטות האדרנל ולמחלת האדיסון?

קיימות מספר סיבות ראשוניות ושניוניות לפגיעה בבלוטות האדרנל אך הנפוצה ביותר בכלבים הינה פגיעה אוטואימונית (מושרית על ידי מערכת החיסון) הגורמת להרס איטי ומתמשך של הבלוטות.

האם המחלה נפוצה?

המחלה אינה נחשבת למחלה נפוצה בכלבים, עם זאת הרבה מהכלבים החולים באדיסון אינם מאובחנים לאורך חייהם, בהשוואה למחלות אנדוקריניות אחרות בכלבים תת פעילות של בלוטת האדרנל (מחלת אדיסון) אינה נפוצה כמו המחלה ההפוכה – יתר פעילות של הבלוטה הנ"ל (מחלת קושינג), וגם אינה נפוצה כמו סכרת בכלבים.

אלו כלבים עלולים לחלות במחלה?

כל הכלבים בכל הגילאים עלולים לחלות במחלת האדיסון עם זאת המחלה נפוצה יותר בנקבות בגילאים צעירים עד גילאי ביניים, אך כאמור יכולה להופיע בכל גיל, בכל גזע וכמובן גם בזכרים. מחקרים אחרונים הראו שבגזעים מסוימים ישנה שכיחות גבוהה יותר למחלה, מבין הגזעים המוכרים הגזעים העיקריים המדווחים הינם כלב דני ענק, כלב פודל, כלב מים פורטוגני, איירדייל טרייר, סאן ברנרד ורוטוויילר. המחלה נדירה מאוד בחתולים.

סימנים קליניים נפוצים בשלבים הראשונים של המחלה כוללים עליות וירידות במצב הרוח, ירידה בתאבון, לעיתים מלווה עם הקאות או שלשולים, לעיתים אף שלשולים דמיים, ירידה בפעילות, ירידה במשקל הגוף ולעיתים רעידות. בנוסף בהרבה מהכלבים ישנה עלייה ניכרת לעין בכמות השתייה וההשתנה. חשוב לציין שהסימנים הקליניים בשלבים הראשונים יכולים להיות מאוד עדינים וכמעט בלתי נראים. בהמשך, אם לא מאובחנת ולא מטופלת, המחלה עלולה להתדרדר למצב של שוק והתמוטטות המהווים סכנה ממשית לחיי הכלב, מצב זה מכונה "משבר אדיסוני" ובו הכלב מגיע במצב של שוק, המאופיין בירידה במצב הכרתי, לחץ דם נמוך והתייבשות בשל אובדן נוזלים (שלשולים, הקאות, אובדן נתרן והשתנה מרובה). במקביל, שלב זה מאופיין בחוסר איזון של מלחים בדם המתאפיין ברמות נתרן נמוכות ורמות אשלגן גבוהות, מצב זה הינו מסכן חיים שכן רמות אשלגן גבוהות גורמות להאטה בקצב הלב ולעיתים אף לדום לב. בנוסף, הירידה ברמות ההורמון קורטיזול בדם  גורמת לרמת סוכר נמוכה בדם המאופיינת בירידה במצב ההכרתי עד לכדי אפטיה, ובמקרים חמורים אף לעוויתות.

כ – 30% מכלבים עם מחלת אדיסון מאובחנים רק בזמן משבר אדיסוני.

אבחון המחלה:

בגלל שסימני המחלה הינם מגוונים ובד"כ אינם ספציפיים, מחלת האדיסון זכתה בכינוי "החקיינית הגדולה". החשד למחלה מתחיל בשלב לקיחת ההיסטוריה הרפואית, והבדיקה הפיזיקאלית אך עדות תומכת ומחשידה למחלה ניתן לראות בבדיקת דם כללית ובדיקת שתן. אבחון סופי וודאי של המחלה יתבצע על ידי בדיקת דם ספציפית ( ACTH stimulation test ).

טיפול:

מחלת האדיסון אינה ניתנת לריפוי אך בהחלט ניתנת לטיפול וניהול, כלב יכול לחיות חיים ארוכים ומאושרים על אף היותו חולה במחלת אדיסון במידה והוא מאוזן ומטופל נכון למחלה.

בשלב המשבר האדיסוני יש צורך בטיפול חירום הכולל אשפוז ל 24-48 שעות בדרך כלל, מתן עירוי נוזלים והתחלת טיפול בסטרואידים. בשלב הבא, הטיפול מתבסס על החלפת ההורמונים החסרים לגוף בהורמונים סינטטיים. את ההורמון 'אלדוסטרון' שהזכרנו בתחילת המאמר מחליפה תרופה הנקראת פלורינף (fludrocortisone) אותה יש לתת למשך כל חיי הכלב, חשוב לוודא שהמינון מתאים על ידי ביקורת כל מספר חודשים ובדיקות דם. בהרבה מהכלבים לפחות בשלב הראשוני יש צורך לטפל גם בפרדניזון (קורטיקוסטרואיד).

פרוגנוזה:

אצל רוב הכלבים החולים במחלת האדיסון הפרוגנוזה מצוינת לאחר ייצוב וטיפול מתאימים

אהבתם את המאמר? חושבים שגם אחרים יכולים להנות ממנו? נשמח אם תשתפו.

מבצעי החודש

לפרטים נוספים

לא מספיקים להביא את הכלב או החתול למרפאה התקשרו עכשיו ותאמו :

ביקור בית!

תוכנית מנויים שנתית:ראש שקט לשנה שלמה!

לפרטים נוספים

מקרה החודש

לפרטים נוספים
פרסום בגוגל בניית אתרים