טוקסופלזמה, חתול, הריון והקשר ביניהם

מהי מחלת הטוקסופלזמוסיס?

טוקסופלזמוסיס הינה מחלה טפילית הנגרמת על ידי טפיל בשם טוקסופלזמה גונדי (Toxoplasma gondii). טפיל זה הינו בעל יכולת להדביק את מרבית החיות בעלות הדם החם ובכללם כלב, חתול ואנשים. אחוז האנשים בעולם הנדבקים במחלה נע בין 30 ל- 60 אחוז על פי הערכות אחרונות, עם זאת, בניגוד לדעה הרווחת לפיה חתול הבית מהווה גורם עיקרי להדבקות אנשים במחלה, הסיבה הנפוצה ביותר לחלות במחלה הינה דווקא על ידי אכילת בשר נא. חשוב לציין שברוב הגדול של המקרים אין להדבקה זו סימנים קליניים והיא מתבטאת רק בנשיאת הנוגדנים בדמו של הנדבק.

מעגל החיים ודרכי ההדבקה של הטוקסופלזמה:

למשפחת החתולים ובתוכם חתול הבית אכן תפקיד חשוב במעגל החיים של הטפיל שכן החתול משמש כמאחסן מושלם עבור הטפיל. החתול עצמו נדבק בטפיל על ידי אכילת בשר נא (למשל מכרסמים) המכיל ציסטות (מעין שלפוחיות) מדבקות של הטפיל, ציסטות אלו מגיעות למערכת העיכול של החתול ושם משחררות את הטפיל. מערכת העיכול של החתול הינה המקום היחיד בו הטפיל יכול להתרבות ולייצר ביצים ואלו מופרשות עם צואת החתול. הביצים עוברות תהליך הבשלה הקרוי ספורולציה הלוקח 24-48 שעות ורק אז נחשבות מדבקות. מרגע בו החתול נדבק הוא יכול להפריש את הביצים למשך שבועיים בלבד וברוב המקרים לא יחזור עוד להפרישן במהלך חייו.

אנשים כמו שאר חיות בעלות דם חם משמשים כמארח ביניים לטפיל. דרכי ההדבקות הנפוצות כוללות אכילת בשר נא המכיל את הטפיל, אכילת ירקות ופירות שלא נשטפו כראוי או לאחר מגע בצואת חתולים נגועה, אי שטיפת ידיים לאחר מכן והכנסת הידיים לפה. בכל הדרכים האלו הטפיל עובר ממערכת העיכול למחזור הדם שם הוא מתרבה ויוצר ציסטות מדבקות אשר מתיישבות בשרירים ולעיתים במוח. ציסטות אלו יכולות להישאר שם שנים רבות וברוב המקרים ללא יצירת נזק.

דרך נוספת להידבקות הינה בין האם לעובר במעבר ישיר דרך השלייה. במידה והידבקות זאת קרתה בחתול עלולים גורי החתולים להיות מדבקים לבעלי חיים אחרים במשך השבועיים הראשונים לחייהם.

איך מתבטאת המחלה באנשים?

כאמור, כ-85% ממקרי ההדבקה הינם נטולי תסמינים. כלומר אדם שנדבק בדרך כלל אינו מודע לזה. העדות היחידה להדבקה במקרים אילו היא הנוכחות של נוגדים כנגד הטפיל בדם.

במקרים בהם המחלה מתבטאת בסימנים קליניים מדובר בסימנים לא ספציפיים שמאפיינים מחלות נפוצות אחרות כגון שפעת ומחלת הנשיקה וכוללים חום, עייפות כללית, חולשה, חוסר תאבון, כאב שרירים קל וכד'. אצל חולים עם כשל חיסוני (חולי איידס וחולי סרטן המקבלים טיפול כימותרפי) המחלה יכולה להתבטא בצורה חמורה ולכלול צהבת, סימנים עצביים, דלקות עיניים ועוד.

טוקסופלזמה והיריון:

במידה והאישה נדבקת בטפיל במהלך ההיריון, הטפיל יגיע למחזור הדם ומשם עלול לגרום לדלקת בשליה ומעבר של הטפיל לעובר. חשוב לציין שגם במקרים אלו מחלת האם הינה בדרך כלל נטולת סימנים וגם העובר ב 90% מהמקרים יהיה נטול סימני מחלה. הסיכוי לתסמונת מולדת אצל העובר עקב הדבקות בטוקסופלזמה בזמן היריון עומד על 1 מכל 10,000 עוברים. אימהות שנדבקו בטפיל לפני ההיריון לא יעבירו את הטפיל לעובר (מלבד במצבים בהם קיים כשל חיסוני חריג).

למה גורמת הדבקת העובר אם בכל זאת התאפשרה בחודשי ההיריון הראשונים?

במקרים של הדבקות בטרימסטר הראשון להריון ומעבר הטפיל דרך השליה עלולה להיגרם לעובר מחלה מולדת קשה שסימניה יכולים לכלול: מוות תוך רחמי של העובר, הגדלת כבד וטחול, שינויים בהיקפי הראש המלווים בהפרעות התפתחותיות קשות.

דרכי האבחון לטוקסופלזמוסיס:

כמשתמע מהכתוב מעלה הבדיקות לאבחון המחלה רלוונטיות רק בקרב נשים אשר בכוונתן להיכנס להריון ועבור חולים בעלי כשל של מערכת החיסון (טיפול כימותרפי או חולי איידס).

הבדיקה המוצעת הינה בדיקה לרמת נוגדנים בדם כנגד הטפיל. נפריד בין שלוש תוצאות אפשריות:

–   האשה נדבקה בעבר במחלה, ואיננה חולה כעת: זהו המצב האידאלי במיוחד עבור האם העתידית, היות והאם מחוסנת. במקרה כזה ישנם  נוגדנים "מחסנים" מסוג IgG, אך אין נוגדנים מסוג IgM המצביעים על מחלה נוכחית.

–   האשה לא נדבקה במחלה בעבר, ואיננה חולה כעת: זהו מצב המחייב מעקב בקרב נשים המתכננות הריון מאחר ואם תידבק האם בטפיל במהלך ההיריון, תהיה זו הידבקות ראשונית. במצב זה אין בדם נוגדנים מסוג IgM או IgG. במצב זה יש לנקוט במשנה זהירות במהלך ההיריון.

–   האשה חולה כרגע במחלה: זהו מצב בו כדאי לשקול היטב אם כדאי להיכנס להריון, או להמתין עד שיעברו שישה חודשים מההידבקות במחלה ואז תוכל להיכנס להריון ללא חשש.

לסיכום:

–  רוב מקרי ההדבקות במחלת הטוקסופלזמוסיס בקרב אנשים נעשית ע"י אכילת בשר נא וירקות ופירות לא שטופים

–  סיכויי ההדבקות במחלה מחתול הבית שלנו הינם נמוכים ועל מנת שתהיה הדבקה צריכה לקרות שרשרת אירועים

(הדבקות החתול, הפרשת ביצים מדבקות שמתקיימת רק בשבועיים לאחר מכן, אי – –  ניקוי תכוף של ארגז הצרכים ואי שטיפת ידיים לאחר הניקוי אשר מלוות בהכנסת היד לפה).

–  לרוב האנשים המחלה הינה אסימפטומטית והאוכלוסיות בסיכון הינן נשים בהריון ואנשים עם כשל מערכת חיסונית

על מנת למזער את סיכויי ההדבקות במחלה יש לשמור על הכללים הבאים:

–  להימנע מאכילת בשר נא

–  לשטוף היטב ירקות ופירות לפני אכילה

–  להשתמש בכפפות בזמן עבודה בגינה

–  למנוע מחתולים לצוד עכברים (מקור ההדבקה העיקרי עבור חתול) – ניתן להצמיד פעמון קטן לרצועת החתול אשר יבריח אותם

–  יש לנקות את ארגז הצרכים של החתול פעם ביום, במידה ויש אישה בהריון בבית מטלה זאת תתבצע על ידי בן משפחה אחר,

ובכל מקרה מומלץ להשתמש בכפפות

אצל הוטרינר ניתן לבדוק את צואת חתול לנוכחות הפרזיט וכן ניתן לבצע בדיקת דם על מנת לשלול קיום הטפיל בחתול המשפחה.

אהבתם את המאמר? חושבים שגם אחרים יכולים להנות ממנו? נשמח אם תעשו לייק או תשתפו!