זקנה בכלבים

האם כלבי חולה או שהוא פשוט מזדקן? מהם סימני הזקנה שעליי לשים לב אליהם?

עם חלוף השנים הגוף הולך ונשחק. תפקודם של האיברים הפנימיים והמערכות השונות יורדים, החיסוניות נחלשת, עולה השכיחות של גידולים שונים ומחלות סרטן, מערכת הגוף והשלד נשחקת גם היא ואיתה היכולת להתנועע בקלילות .

• ירידה בתנועתיות: הרבה בעלים שמים לב שהכלב שלהם מתחיל להאט בקצב ההליכה, הריצה והפעילות הכללית שלו. רובם מניחים כי זה חלק מההזדקנות שלו אך למעשה כלבים רבים נעשים איטיים יותר כי הם סובלים מארטריטיס – דלקת מפרקים. אם הבחנתם בהאטה קחו את כלבכם לוטרינר לבדיקה גופנית מלאה. דלקת מפרקים גורמת לכאב שהולך ומחמיר עם הזמן וכלבכם לא יגיד לכם זאת, אך הוטרינר יוכל לאבחן זאת ולהקל עליו באופן משמעותי ואף להחזירו לחלק מהפעילויות שהיה רגיל לעשות. חשוב להדגיש כאן – תרופות של בני אדם המטפלות בדלקות מפרקים אינם מתאימות לכלבים ויכולות לסכן את חייו.
  • עשיית צרכים בבית: לעיתים מדובר בכלבים ששותים יותר ולכן מייצרים יותר שתן ופחות מסוגים להתאפק. ישנן סיבות רבות לשתיית יתר כגון מחלת כליות, מחלות כבד, סכרת ומחלות הורמונליות נוספות. ניתן לאבחן אותם בבדיקות דם המתבצעות במרפאה ולהתאים טיפול שיטפל בבעית ההשתנה וישפר ת איכות חייהם הכללית. לעיתים ישנה בעייה ש אבדן שליטה במתן השתן – אינקונטיננס, וגם בה ניתן לטפל ע"י טיפול תרופתי, זאת לאחר שנשללו בעיות כגון אלו שהוזכרו.
  • אבדן קוגניטיבי/סניליות/אלצהיימר. כן – בכלבים (ובחתולים): מדובר בעצם בהתדרדרות של היכולת הקוגניטיבית אצל כלבים מבוגרים אשר לא ניתן לייחסה למחלת רקע אחרת. הסימנים הקליניים כוללים: דיס אוריינטציה, כלבים שהלכים ללא מטרה ולא מוצאים את עצמם, בוהים בחלל ופחות מגיבים לקריאות, פחות מחפשם תשומת לב וליטוף (או דווקא יותר), שנת יתר, עשיית צרכים בבית וכו'. תהליך זה קורה בגלל תהליכי זקנה טבעיים המערבים עליה בכמות הרדיקלים החופשיים, מעורבות של דלקות חוזרות ונשנות ושקיעה של חלבונים במוח. בבדיקה אצל הוטרינר יש לשלול מחלות אחרות שיכולות לגרום לסימנים דומים וחלקן ניתנות לטיפול. בשלילת מחלות רקע ניתן להתאים טיפול תומך שיכול לעקב את ההתדרדרות הקוגניטיבית הכולל תוספי מזון והתאמת מזון מיוחד.
  • תת פעילות של בלוטת התריס: בעייה די נפוצה בכלבים ויכולה לגרום להאטה וירידה משמעותית באיכות החיים. בדך כלל לצד ירידה בפעילות ובשמחת החיים נראה גם עלייה במשקל ושינויים בעור ובפרווה. בעיה זו ניתנת לאבחון ולטיפול בקלות אצל הוטרינר.
  • ירידה באיכות השמיעה: אין הרבה מה לעשות כדי לשפר אבדן שמיעה כחלק מתהליך ההזדקנות אך לעיתים ניתן למצוא בעיות אוזניים שגורמות לירידה באיכות השמיעה – דלקות באוזניים, זיהומים וגידולים בתעלת האוזן, גופים זרים שנכנסו וננקלעו בתעלה, עור תוף קרוע ועוד. כאשר שמיעתם נפגעת עלינו להגן עליהם ולא לתת להם לשוטט לבדם – הם עלולים לא לשמוע רכב מתקרב
  • עיניים מעוננות/כחלחלות: מדובר על מראה כחלכל מעונן באיזור האישונים. לעיתים מדובר בתהליך הזדקנות טבעי של העדשה (nuclear sclerosis) אשר אינו משפיע על איכות הראייה. לעומת זאת לעיתים מדובר בתהליך של קטרקט אז האישון נראה לבנבן ואטום יותר, תהליך הפוגע משמעותית באיכות הראייה , עלול להיות כואב ולבסוף אף יכול להביא לעיוורון. גם הוא ניתן לאבחון וטיפול.
  • – עם הירידה בפעילות יש ירידה במסת השריר. כפי שצוין לעיתים הירידה בפעילות נובעת מדלקות מפרקים וניתנת לטיפול. לעיתים מדובר במחות שריר כמו masticatory myositis הפוגעת בשרירי הלעיסה וגורמת לקשיים וכאבים באכילה או במחלת הקושינג הגורמת לירידה במסת השריר. שתי המחלות ניתנות לאבחון ולטיפול.

מחלות שיניים וחניכיים, גידולים שונים, סכרת ומחלות הורמונליות אחרות, מחלות כבד, כליה ועוד נפוצים יותר בכלבים מבוגרים א אין עלינו לקבלן כחלק מתהליך הזדקנות טבעי. את המחלות הללו ניתן לאבחן בבדיקת דם הנעשית במרפאה.