זקנה בחתולים

הזדקנות נורמלית ושינויים צפויים בחתולים מזדקנים:

כחלק תהליך הזקנה בחתולים, אנו מצפים לשינויים מסויימים בגוף בעלי החיים עם הזדקנותם. שינויים אלה יכולים להיות שונים מאוד בין בעל חיים אחד למשנהו ותלויים במערך הגנים שלהם, תזונתם, סביבת המחייה שלו ומידת הטיפול בו.

• אבדן שמיעה וראייה – יכולים לאפיין את תהליך הזקנה אך מנגד יכולים להיגרם עקב דלות, זיהומים וגידולים בחלל האוזן, שינויי לחץ דם וגידולים סרטניים (כגון מלנומות) עלולים לגרום להתדרדרות הראייה בחתולים וככל שנאתר אותן מוקדם יותר נוכל למנוע סבל מיותר והתדרדרות של הראייה.
  • שינויים בעור ובפרווה – השיער עלול להפוך למדולל יותר, אך סימנים אלו יכולים להעיד גם על מחלות רקע או בעיית הזנה.
  • ירידה בתנועה – גם כאן ייתכן והבעיה נובעת מדלקות מפרקים המתבטאות בהליכה נוקשה, הליכה איטית ואף צליעה. כמו כן, מחלות רקע הגורמות לחולשה וירידה כללית בחיוניות יכולות לגרום לירידה בתנועה.
  • מחלות של חלל הפה – מרבית החתוים המזדקנים יפתחו בעיות שינים וחניכיים אשר גורמות לדלקות וזיהומים בחלל הפה שגורמות עם הזמן לכאבים ולקשיים באכילה ובמקרי קיצון עלולות אף לסכן את חייהן
  • עצירות: תנועתיות המעי הופכת איטית יתר עם השנים ויכולה לגרום לעצירות.
  • בעיות לב – אי סדירות קצב הלב, גאלופ ואיוושות גורמות לירידה בתפקוד הלב וקורות יותר ויותר בחתולים מבוגרים. ירידה בפעילות מערכת החיסון
  • ירידה בתפקוד הכליות: עם הזדקנות הכליות עולה הסיכון למחלת כליה. הדבר עלול להיות עקב תהליכים שקורים בכליות עצמן, או עקב התייבשות כרונית, ירידה בתפקוד הלב, שינויי לחץ דם שנפוצות אף הן בחתולים מבוגרים.
  • מחלות הורמונליות – עודף פעילות בלוטת התריס (היפרתירואידיזם), סכרת, מחלות כבד ולבלב גם הן קורות יותר בחתולים מבוגרים.

לסיכום, חתולים מזדקנים יכולים להראות סימנים רבים שחשוב להבדיל בהם בין הזדקנות נורמלית לבין סימני מחלה. גם באוכלוסיית החתולים – אבחון מוקדם יכול להציל חיים, לשפר את איכות החיים ולחסוך (כן – דווקא לחסוך) בהוצאות מכיוון שניתן לתפוס את המחלה בשלבים ראשוניים ולא רק כשהבעייה או המחלה מצריכה אשפוז וטיפולים אינטנסיביים יותר.