הרעלת זחלי טוואי התהלוכה בכלבים

8fe49b_9b42153034ac4f9cc81e9d9221aa2300

טוואי התהלוכה (Thaumetopoea), הוא סוג של עש ממשפחת התהלוכנים, נקבת העש מטילה את הביצים בספטמבר-אוקטובר, והזחלים בוקעים כשישה שבועות לאחר מכן. תהלוכן האורן הינו המין הנפוץ והחשוב ביותר בישראל מבין התהלוכנים.

הזחלים הם מאוד מרשימים ויפים ונוטים לזחול בשיירות. אורכו של הזחל 3-4 ס"מ, וגופו מכוסה שערות המכילות חומר ארסי. הארס משתחרר שהשערה נשברת.

כלבים בדרך כלל נחשפים לשערות הרעילות בגלל סקרנותם, בדרך כלל החשיפה הינה על ידי רחרוח הזחל, או בליעת הזחל.

סימנים קליניים: הסימנים הקליניים הנפוצים במצבים אלו הינם: ריור מוגבר, הקאות, תגובה אלרגית מקומית, 8fe49b_c9d72d8f3eb6008e8633ae757b48e590נפיחות בלשון, דלקת בחלל הפה, כאב חזק, לעיתים דלקת עיניים מחדירת שערות של זחל לעין, ובחלק מהמקרים מצוקה נשימתית חמורה. המצוקה הנשימתית במידה וקיימת משויכת לחסימת דרכי האוויר העליונות על ידי נפיחות לשון חמורה ובצקת באזור הלוע.

כתוצאה משנית לנפיחות בלשון הכלב אינו יכול לאכול, וסובל מכאבים קשים, הלשון עצמה ברוב המקרים עלולה לעבור נמק וחלקים גדולים ממנה עלולים לנשור.

מקרים חריגים קשים עלולים לסבול מתגובה אלרגית קשה המובילה לשוק אנפילקטי וסכנת חיים.

טיפול:  בכל מקרה שבו יש חשד לחשיפה של כלב לזחלי טוואי התהלוכה יש ליצור קשר מיידי עםוטרינר, חלק מהמקרים דורשים טיפול אינטנסיבי ואף אשפוז. הטיפול הבסיסי בהרעלת זחלי טוואי התהלוכה כולל טיפול בכאב, אנטיביוטיקה, אנטיהיסטמיניים וצינור הזנה למספר ימים עד שתרד הנפיחות. למרות הנפיחות הקשה בלשון והנמק הצפוי ברוב המקרים אין צורך בטיפול כירורגי.

פרוגנוזה:  בדרך כלל הפרוגנוזה להרעלת טוואי התהלוכה בכלבים היא טובה – עם החלמה מספקת וחזרה לאיכות חיים טובה מאוד 🙂

בחתולים: הרעלת זחלי טוואי התהלוכה בחתולים הינה נדירה מאוד, חתולים מטבעם יותר זהירים ובדרך כלל לומדים להתרחק מהזחל הרעיל.

אהבתם את המאמר? חושבים שגם אחרים יכולים להנות ממנו? נשמח אם תעשו לייק או תשתפו!